2013. május 25., szombat

Heroes of Might and Magic III (1999)


Nehéz lesz elfogultság nélkül írni... Az egyik olyan játék kerül most tesztelésre, amely az örök klasszikusok képzeletbeli trónján minimum dobogós a számomra, ha nem az első. Amely számomra évek múltán is megunhatatlan maradt és bizonyára most is ott figyel a parancsikonja néhányak asztalán és mosolyogva, ismerős érzéssel olvassák e sorokat. Itt van a Heroes of Might and Magic III, aki esetleg nem ismeri még, annak azért, aki pedig igen, annak azért kötelező!


A körökre osztott stratégiák nagyöregje

Tudni kell, hogy a körökre osztott stratégiák műfaja régre nyúlik vissza. Olyan klasszikusokat tudnánk felsorolni mint a Disciples, Civilization, Warlords, Age of Wonders vagy maga a Heroes of Might and Magic sorozat, a teljesség igénye nélkül. Nagy nevek, nagy múlttal, és bár volt egy kis csend, de most a böngészős játékok között ismét visszaköszönnek időnként a körökre osztott stratégiák, illetve az ingyenes játékok között is felbukkannak ígéretesek (mint pl. a Battle for Wesnoth). Önmagában persze abból, hogy a játék stílusa körökre osztott stratégia, amely egy fantasy köntösbe bújt, túl sokat még nem tudtunk meg, szóval koncentráljunk magára a játékra!

 

Első benyomások

Jelen teszt alatt a Complete kiadást vettem alapul, mivel manapság így kapható a játék. Ez az alapjátékot és a két kiegészítőt foglalja magában. Az intro mára már elég elavultnak tekinthető, de egyébként a maga korában teljesen korrekt volt, és azt mutatja be, ahogy Erathia földjét feldúlták és természetesen valakinek helyre kell rázni a dolgokat és esetleg még bosszút is állni. Az intro-t nézve a játékosnak erős gyanúja támadhat afelől, hogy övé lesz ez a nemes feladat. A főmenü viszonylag egyszerű, új játékot tudunk kezdeni vagy régit folytatni, egyedül egy gépnél, többen egy vagy több gépnél...ami hiányzik kegyetlenül, az egy Opciók menüpont. Elsőre olyan mintha nem is lehetne állítgatni semmit, egyébként lehet, de csak a játék közben érhető el a menüpont.

Ha nekivágunk a kampány első pályájának például, ami brutális így elsőre, az a játék komplexitása és mélysége. Ha valahol, akkor itt elkelne egy részletes tutorial, azonban ha mindent el akarna nekünk magyarázni az évekbe telne, ha meg keveset akkor becsapva érezzük magunkat. Nem is nagyon sikerült a megoldás, mivel a játékon belüli tutorial pálya könnyű ugyan, de alig említ 1-2 dolgot és ajánlja figyelmünkbe a mellékelt pdf-et, amiben az alapok le vannak írva (de tényleg csak azok). Hát ez nagy kár, mivel valóban elég sok mindent illene elmesélni a rendszerről. Hm, de milyen is a rendszer?


A játékrendszer


Nagyon röviden az a lényeg, hogy várak elfoglalásával és seregek toborzásával, amiknek az élén a hősök vannak, legyőzzünk minden ellenfelet. Mivel körökre van osztva a játék, így nem valós idejű, egy kör alatt minden várban 1 épület építhető, a hősökkel a lépéspontjuknak megfelelően tudunk mozogni a kör végéig és ha már nincs mit csinálni, akkor átadjuk a lépést a többi játékosnak. Ezeket a köröket napként (day) nevezi meg a játék. A játék során a legfontosabb elemek elsőként a fajunk, a vár, a hős, a lényekből álló sereg, az elfoglalt bányák ill. meglevő ásványkincseink, a varázslatok, és nem utolsó sorban a varázstárgyaink. Ezek egyesével is több dologból állhatnak, pl. a várakban épületek vannak, a hősöknek vannak különféle elsődleges és másodlagos képességei, a lényeknek speciális képességeik, és így tovább. Ha van rá igény, készíthetek részletes leírást is, de egyelőre vegyük át őket csak alapjaiban:

 

Faj

Döntő jelentőségű lesz, hogy a játékot milyen fajjal játsszuk. A kiegészítőkkel együtt 9 nép közül választhatunk (van egy bizonyos semleges nép, akit nem választhatunk és nincs is ilyen vár, viszont a lényei megjelennek a térképen), akik különböznek a várban levő épületekben, lényekben és hősökben ill. a hősök specialitásában is. Bizonyos küldetéseknél van alkalmunk megválasztani a népünket és a hősünket is, de néha a játék szabja meg, kikkel is kell játszanunk. A játszható fajok: Castle (emberi faj), Rampart (kelta mitológiára alapoz), Tower (mágián alapuló faj), Dungeon (föld alatt élő bestiák), Inferno (lények a pokolból), Necropolis (élőholtak), Fortress (mocsári lények), Stronghold (barbárok), Conflux (négy őselemen alapul: mágia és elementálok).

 

Vár

A váraink óriási jelentőséggel bírnak. Egyrészt minden vár a méretétől függő mennyiségben (fejleszteni építkezéssel lehet) pénzt hoz nekünk a konyhára az adózó polgároknak köszönhetően. A másik fontos dolog, hogy itt lehet hősöket felvenni a helyi kocsmában (ha már felépítettük, csak akkor természetesen), és a hősöknek is itt lehet a seregét toborozni (minden lénynek kell egy bizonyos épület, utána toborozható, hetente jön új adag lény). Aztán további fontos funkciókkal is bír, mint pl. építhetünk varázstornyot, amely több szintes lehet. Minden szinten új mágiák kerülnek bele, a maximális szintje a toronynak attól függ, milyen fajjal játszunk. Ezeknek a megtanulásához persze képzett hős kell, nem tudja akárki megtanulni, csak az első és második szintű mágiák azok, amiket bárki megtanulhat képességek nélkül is (harmadik szinttől a "wisdom" képesség szükséges). Az épületek különféle ásványkincsekbe kerülnek, így ezek megléte kulcsfontosságú lesz a későbbiekben.

Sereg

Minden népnek különböző egységei lesznek, amik rá jellemzőek (pl. Necropolisban csontvázak, zombik, Castle-ben ember íjász és lovag, stb.), őket lehet erősíteni is (upgrade), ilyenkor javulnak az értékeik és esetleg extra képességet is kapnak az adott egységek (pl. óriásból lesz titán aki már villámot is tud szórni). A hősök képesek a térképen haladni a sereggel, és a hős értékei és képességei kihatnak az egységekre is. A legtöbb egységnek megvan a specialitása, egyesek képesek varázsolni a hőstöl függetlenül is vagy éppen dupla sebzést okozni.

Bányák

A játékban viszonylag sok féle ásványi anyag lesz, amiből építkezni tudunk. Alapvetően a kő, a fa és a pénz a legalapvetőbb, majd ezután jönnek olyan specialitások mint pl. kén vagy higany. A pályán találunk bányákat, amelyekre ha kitesszük a zászlónkat, akkor minden körben kapunk az adott ásványkincsből (pl. aranybánya körönként 1000 aranyat ad). A játék során az egyik fontos feladat az lesz, hogy mindig megfelelő nyersanyagunk legyen, hogy finanszírozni tudjuk az építkezéseket és a hadi fejlesztéseket. Bányát elfoglalni csak hős tud, azonban akár egyetlen egységgel futkározó kóborlovagok is képesek erre, ha nem ütköznek ellenállásba.

Varázslatok

Mint említettem, a varázstoronyból képesek a hősök mágiákat tanulni (akinek vettünk varázskönyvet, hogy legyen hova feljegyezni). Öt szintje van a mágiáknak, ahol az ötödik a legerősebb. Vannak harcban és a térképen használható mágiák is, pl. harcban sütjük el a tűzlabdát és a pályán varázsolunk el egy repülést (amivel a térkép akadályain tudunk átrepülni). A négy őselemnek megfelelően lettek beosztva a mágiák: tűz, víz, föld és levegő. Ha képzettek vagyunk az adott őselemben, akkor egyre erősebben varázsolhatunk, expert fokozaton pedig akár minden egységünkre egyszerre tudunk tömegesen varázsolni (pl. egy áldást). A varázslat sikeressége nagyban függ még az adott hős spell power értékétől, a nagy mágusok képesek egyetlen varázslattal legerősebb egységünkből is többet azonnal megsemmisíteni, teljes csapatokat megáldani vagy megátkozni, sőt lényeket feltámasztani és új egységeket idézni a csatába (elementálok). A varázslás manapontból történik, amely a knowledge értéken alapul (annak tízszerese) és lassan termelődik vissza, de pl. a kutaknál és a várunkban egy napot várva azonnal feltöltődik.

 

Varázstárgyak

A térképen, általában az őrzők legyőzése után mágikus tárgyakra bukkanhatunk, amelyeket a hősök képesek viselni. Ezeknek rengeteg fajtája van, de valamilyen módon vagy a hős értékeit javítják, vagy mágiákat tanítanak nekünk, esetleg a szerencsénket vagy morálunkat növelik vagy több mozgást biztosítanak számunkra körönként. Mivel a hősök értékei meghatározzák a seregünk ütőképességét, nagyon fontossá válnak ezek a tárgyak a játék során. A Shadow of Death kiegészítő óta ráadásul léteznek ún. set-ek is, amelyeknek ha minden tagját megszereztük, akkor egy speciális, nagyon erős tárggyá változva további, ütős bónuszokat kapunk (pl. nekróknál lich mágust termel a nekromancia képesség csontváz helyett, ami szinte legyőhetetlenné teszi a játékost). Említésre érdemes még az általában a puzzle által megjelölt helyen kiásható grál, ami várunkban felépítve körönként 5 ezer aranyat, hetente sokkal több egységet és még egyéb, nagyon erős specialitást is ad a néptől függően, ez szintén döntő lehet.

 

Játékmenet


A fenti, részleteket nélkülöző ám így sem rövid leírásból látszik, hogy nagyon komplex rendszere van a játéknak, sok változóval. Úgy is el tud kezdeni az ember játszani persze mondjuk a könnyű fokozaton, hogy tudatában sincs, hősének milyen képességei vannak és melyik mire jó. Természetesen nehezebb fokozaton ezt a luxust már nem engedhetjük meg magunknak. A hatalmas újrajátszhatóságot az biztosítja, hogy részletes beállításokkal tudunk generálni véletlenszerű pályát (az Armageddon's Blade óta), adott a 9 nép és a rengeteg féle hős, mágia, tárgy és térkép objektum így sohasem játszhatunk még csak hasonló meccseket sem. Jó pár éve megvan a játék, de ez az egyetlen, amelyet bárhol bármikor szívesen játszom mióta csak ismerem.

A térképen mászkálva fontos lesz minél előbb mindent felderíteni és felszedni, szóval ne sajnáljunk az elején rögtön kettő vagy akár több hőst is indítani, attól függően hány irányba tudunk felfedezni. Portálokkal és alvilági lejárókkal találkozhatunk, amiktől bizonyos távolságok nagyon lerövidülnek majd. Folyamatosan ügyelnünk kell rá, hogy legyen megfelelő erőnk hódítani és elfoglalni várakat, bányákat, viszont védve is legyenek a már megszerzett javak. Körökre osztott játékhoz méltóan időigényes lesz a meccs, amit tehetünk hogy felgyorsítjuk az animációját a hősök lépésének és csatában az egységek mozgásának, illetve multiplayerben megadjuk a maximális időt amit egy körre rászánhat az ember a térképen bíbelődve (ebben nincs benne a harccal töltött idő).

A csatákat ugyan automatikusan is le lehet játszani, biztos hogy jó taktikával kevesebb veszteséggel is ki lehet jönni, sőt néha (mondjuk várvédelemnél) egyenesen a győzelem vár minket bukás helyett, ha nem a gépre hagyjuk az irányítást, aki a speciális helyzetekkel nem igen tud mit kezdeni és nem is elég ravasz.

Persze nem szabad alábecsülni a gépi ellenfeleket. Egyrészt pofátlanul csalnak, másrészt képesek igen agresszívan a legvédtelenebb egységeinket támadni: belegondolva hogy hetekig vagy akár hónapokig gyűjtögetett master gremlin egységünk egy erős egység csapására a porba hullik, ez nem túl jó hír. Másik kedves szokásuk, hogy rengeteg hősük van és azok mindig éppen a védtelen zónáinkban foglalgatják el a bányáinkat, illetve legerősebb hősük a fő várunk elé téved, amikor ott éppen kisebb számú védőnk kuporog csak a várban.

Időnk azzal telik majd, ahogy felfedezgetünk a térképen, nyersanyagot kutatunk, varázstárgyakat szerzünk, sereget toborzunk, építkezünk, hajszoljuk ellenfeleinket, az alvilágban és más idegen tájakon kalandozunk, szóval lesz mit csinálnunk.

 

Grafika és design


A játék korához mérten nem egy grafikai csoda, azonban kellően stílusos és egységes. Nekem éppen tetszik a térkép is, bár a Heroes 2 kézzel rajzolt grafikájának bája itt már abszolút nem köszön vissza és kissé "sterilebb" a felület. Bár teljesen 2D a megjelenítés, a varázslatokból is van amelyik egész jól néz ki, és alapvetően a játék stílusához illik ez a kicsit mesés, de valahol mégis valóságos megjelenítés.

Zene és hangok


A Heroes 2 egyik legnagyobb erőssége a komolyzenei, operát idéző igényes soundtrack volt a grafika és a játékrendszer mellett. A Heroes 3-nak sem kell szégyenkeznie, ugyanis nagyon jó kis dalllamok csendülnek fel (amely Paul Anthony Romero zsenijét dicséri), mindenütt hangeffektek szólnak bármi történjék is, abszolút megvan a fantasy és a kaland-hangulat a játékhoz. Az egységek mozgása és harca is szintén alá van festve és a harci zenék külön felpörgetnek minket, az adott várakban vagy terepeken szóló dallamok pedig abszolút odaillőek és segítenek minket belerázódni a hangulatba.

 

Multiplayer

Természetesen még mindig ütős rész a multiplayer a sorozatban, hiszen akár egy gép előtt ülve, felváltva is játszhat egy baráti társaság is minden tagjával (bár ember legyen a talpán aki pl. 7 játékos körét végigvárja a saját kis 2 perceséért...). Ám a legjobb dolog, hogy LAN-ban, interneten, de akár modemen és soros porton is tudunk játszani az ismerősökkel, és ilyenkor a várakozás kis ideje alatt van alkalmunk a játékban nézelődni (hősök, várak, kingdom info stb.) így már valamennyire elviselhetőbb a várakozás (arról nem is beszélve ha a gépen mást is csinálunk, csak meg ne várassuk a másik játékost :) ).

Be lehet állítani szövetségeket és hogy ki ki ellen legyen, így nagyon változatos meccseket játszhatunk. Mivel a játék körökre osztott, így a lagg nem nagyon zavarhat be, tehát gyengébb kapcsolattal is játszható, mindössze a körök végén van egy kis töltögetés ami szinkronizálja az információkat a térképeken. Mivel mára nagyon kevés játékkal elérhető multiplayer egy gépnél, ez a játék az egyik ilyen "utolsó mohikán", amely biztosan hosszú kikapcsolódást nyújt mindenkinek (néha talán túl hosszút is).

 

Összegzés

Ha eddig nem derült volna ki, akkor elmondom hogy ez a játék iszonyúan addiktív tud lenni. Ismert széles körökben a "még ezt a kört befejezem" vagy a "még a legerősebb egység épületét megcsinálom", esetleg a "még ezt a várat beveszem" effektus. A függőség tünetei kiszáradás, erős éhség-érzet, antiszociális viselkedés, kialvatlanság és hangos "ez az, sikerült!" felkiáltások. Az alany hajlamossá válik átlagos beszélgetések alatt griffekről, tündérekről és egyéb mesebeli lényekről beszélni, illetve a középkorban bizonyára hasznos várvédelmi stratégiákról is.


A játék nagyon jól összerakott, a magasnál is magasabb újrajátszhatósági faktorral, szórakoztató multiplayerrel és a nagyobb nehézségi fokozatokon igazi kihívással. Rengeteg lény, mágia, hős, épület és egyéb dolog vár ránk, és csak hosszú idő alatt lehet jobban kiismerni magát a rendszert és a játékot is, azonban egyetlen percet sem fogunk sajnálni rá.


Minimum gépigény


Megjegyzem, hogy esetleg erősebb 486 DX-en, akár 1 MB-os VGA-val is működésre lehet bírni a játékot, bár a futási sebességben nem lesz köszönet :)
CPU: P 133 MHz
RAM: 32 MB
OS: Win 95/98/Me/2000/XP
HDD: 425 MB szabad hely
VGA: DirecX 7.0a kompatibilis
Hang: DirecX 7.0a kompatibilis
Egyéb: Modem 28.8 Kbps

Játszható demo letöltése


http://www.fileplanet.com/135037/130000/fileinfo/Heroes-III-Demo---%5BWINDOWS%5D
http://www.filefront.com/1991110/Heroes-of-Might-and-Magic-III-Demo-Win/

 

Teljes játék


Manapság a játék a Heroes III: Complete kiadásban elérhető, amely az alapjátékot és a két kiegészítőt (Armageddon's Blade, Shadow of Death) tartalmazza. Ráadásul vannak ingyenesen elérhető modifikációk, mint pl. az In The Wake of Gods (WoG), amelyet rajongók készítenek. Ezekkel abszolút teljes a pakk, ára pedig 1990 ft körül mozog. Mondanom sem kell, tekintve hogy szinte végtelen szórakozást nyújt, megéri az utolsó forintig!

Videó



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése