2013. május 25., szombat

GT Legends (2005)

A Simbin kicsiből lett naggyá egy csapásra, és újjáélesztette a rég elfeledett szimulátor fogalmát, amikor a szolíd F1 Challenge mod után piacra dobta a GTR-t. A játék nem volt tökéletes, de beírták vele magukat a játéktörténelembe, és nem maradt folytatások nélkül. Inkább különrésznek lehetne nevezni a 2005-ös GT Legends-et, amely közvetlenül a GTR után jelent meg. Visszarepít minket a '60-as és '70-es évekbe ahol a mára már klasszikusnak számító modellekkel versenghetünk, úgy mint a Ford GT40 vagy épp a Ferrari 275 GTB/GTC. A pályák ismerősek lesznek, mivel modernkori íveket kaptak. Lesz itt Spa, Imola, Monza és minden ami csak kell.


Első benyomások

A játékba belépve azonnal tökéletesen sikerül az illúzió: a színvilág, a betűtípusok, a háttérben zúgó motorhangok rögtön meghozzák az alaphangulatot. Miután készítettünk egy profilt, és beállítottuk az irányítást (azt hiszem nem kell mondanom, hogy kormány vagy analóg stick-es kontroller melegen ajánlott, amennyiben nem szeretnénk önkéntes fűnyírók vagy fémhulladékok lenni), nézzünk be a grafikai opciókhoz. Aki manapság játékra (is) használja a PC-jét, nyugodtan állítson be magas részletességet.

Tanácsos elsőre egy próbakörre beülni az alap autók egyikébe, amiket a játék elérhetővé tesz az elején, mint például a Lotus Cortina. Itt rögtön ráérzünk a dolog ízére: a pályákat ki kell ismerni, a féktávokat kigyakorolni, jó íveken tartani az autót, megtalálni a megfelelő beállítást...szinte törvényszerű az elején egy kicsúszás vagy csattanás, ezekből tanul az ember. Azért jó hogy viszonylag gyengébb kocsival kezdhet az ember, mert így nincs hatalmas erő rábízva, amit ne tudna kordában tartani, és a kezdeti betanuló időszak alatt is várható sikerélmény.

Hát ez nem Need for Speed

Aki valami könnyed kis faltól-falig csúszkálós arcade autókázást várt, az nyilván nagyot fog csalódni, mivel ez a játék egy szimulátor. Ez annyit tesz, hogy a fizikai modellezés közelebb áll a valósághoz, az elmért féktávoknál kicsúszunk, a hatalmas tömegű autónkkal kisodródunk, az erőgéppel pedig egyesből megpördülünk...ez talán azokat eltántorítja, akik NFS-en nőttek fel és azt szerették meg, de aki a vezetés élményét keresi, azt hiszem az ettől jön majd lázba.

A versenyek időt igényelnek és ez nem egy "van 5 percem akkor tolok egy monzai futamot" mentalitású játék: van szabadedzés, időmérő és a futam, ha ezek egy részét át is lépjük, a pályát minimum akkor is ismerni kell, és a kocsit nem árt beállítani sem, így hiába rövid a verseny, felkészülési idővel is számolni kell. Azért azt kiemelném, hogy valamivel kevésbé nehéz a dolgunk, mint a GTR esetében.

Játékmódok


 Szerencsére a GTR mondhatni nulla single játékmódja után valami értelmesebbel álltak elő. Jelen esetben nem szimpla bajnokságokról van szó. Először pl. Mini Cooper és a Lotus Cortina volánja mögött kell bizonyítani, a dobogós helyek pénzt hoznak a házhoz, illetve a mini bajnokságok, mondhatni eventek végén autót is nyerhetünk. Ahogy haladunk előre, egyre keményebb és brutálisabb járgányok válnak elérhetővé, úgy mint a Ford Mustang, a Porsche 911RSR vagy a BMW CSL.

Időben is folyamatosan haladunk előre a játékban, és az utolsó sorozatok lesznek a legjobbak és egyben a legnehezebbek is: éjszakai autózás, teljes mezőnnyel az összes pályán a versenyévad végigjátszása, vagy akár a teljes valós versenytáv leautózása. Ezekért járnak a korszak legendás autói, szóval ha nehéz is de a végén az ember elégedetten pattan be a Porsche 906-osba és azt mondja, megérte.

Miután végignyúztuk a single playert, felmehetünk a netre egy kis multi mókáért, engem ekkor nem kis meglepetés ért, ugyanis olyan hatalmas mennyiségű, és mondhatom hogy kiváló minőségű rajongók által készített pályák, kocsik, festések vártak, hogy csak na. Bizonyos szervereken csak ezekkel lehet játszani, mások beérik az alapjáték legfrissebb verziójával. Mivel azonban ingyen letölthetőek ezek a tartalmak, legfeljebb egy ingyenes regisztráció ellenében, erősen ajánlott update-elni a játékunkat, így mi is kapunk sok új pályát és pár új kocsit is, ismét felfrissítve a játékot, a multi élményekről egy szimulátorban, nos erről meg kár is lenne beszélni, ezt ki kell próbálni!

Természetesen van szabadedzés is, én azt mondom amíg nem vittük be a single összes bajnokságát, addig az ottani, verseny előtti szabadedzéseken próbálkozzunk, és utána nyomjuk is le élesben, ennyivel is előrébb leszünk.

Hangok és zenék

Nem tudom ki hogy van vele, de nekem a zenék kifejezetten tetszettek, bár verseny alatt sosem kapcsoltam be őket, de a menüben mindig szóltak és illettek a játék atmoszférájához. Olyan dallamok, amiket úgy eldudorászik az ember, amíg az üzemanyagmennyiséget és a váltókat állítgatja.

A hangokra természetesen egy rossz szavunk sem lehet, ez már a GTR-nél is egy nagyon pozitív dolog volt. Különösen a motorhangok jók, szinte érezni a hőt és a benzingőzt, az autónk hörög, morog, felbőg és süvít, melyik mit szokott, ahogy például egy Shelby GT vagy egy DeTomaso Pantera kigyorsít egy sikán után, azt a hangot szavakkal nem lehet leírni. Mellé társul a sofőr fejének, a kocsi kasztnijának finom mozgása, és a reális fizika, így teljes az élmény.

Grafika

A játék az rFactor által is használt grafikus engine-t használja, szépnek nem mondható - de csúnyának sem. A napszakok már kaptak benne némi szerepet, van napnyugta, sötétedés előtti vagy esti autózás, időnként a nap közvetlenül a szemünkbe sütve elvakíthat minket. Effektekből a szokványos füst és egyebek vannak, semmi különleges, de szerintem nem is hiányzik sehonnan sem ilyesmi. Azért amikor sötétedés után bekapcsoljuk a fényszórókat és egyre gyorsuló kocsinkból kilesve a sötétbe fürkésszük az utat, nos ha nem is grafikai bravúrról van szó de mindenképpen hangulatos.

Összhatás

A pályán nagyon sok időt töltünk majd el a gépi ellenfeleinkkel, akik finoman szólva is néha nem képesek figyelembe venni azt, hogy a pályán vagyunk. Időnként nagyobb elfékezésnél is képesek voltak mögöttem jól reagálni és nem szaladtak rám, de máskor meg olyan durván belém jöttek, mintha ők fékezni se akartak volna. Amikor melléjük érünk, akkor sem árt vigyázni. Ezt leszámítva a versenyek hangulatosak, a napszakok, a motorhangok, a reális fizika és megannyi apró részlet ami mind a helyén van, nos ezekből áll össze egy jó játék.

Amikor egy kanyarban mellé érsz a másiknak, és együtt kigyorsítatok, a két autó motorhangja mintegy párbajt vív, és az egyik autó orra lassan előre kúszik, majd a másik elismerve vereségét besorol mögé. Sok ilyen apró kis momentum, amitől az ember érzi, hogy versenyben van és ez különösen igaz a multiban. Negatívum viszont hogy a grafika egy picit lehetne szebb is, és nincs is kis gépigénye a minőségéhez képest.

Mit kapok a pénzemért?


  • GT Legends alapjáték 
  • alapból magyar felirat (egészen jól sikerült) 
  • rengeteg ingyenesen letölthető tartalom (nem mellékelt de elérhető) 

Külön kiemelném ismételten, hogy a multiplayer adja meg az igazi varázsát a játéknak, de már single módban, akár csak a pályán egyedül gyakorolva is hangulatos és élvezetes játék. Jelenleg a játékot már megvásárolhatjuk kb. 2000 Ft-os áron, ami szerintem jelképesnek mondható, viszont ahogy láttam, már igen csak keresni kell...

Aki szereti a szimulátorokat, de esetleg a GTR-ben kicsit csalódott volt, ő is megtalálja a számításait a játékban, mert a GTR legsúlyosabb hibáit orvosolták. Végre fejlett, kidolgozott és hangulatos single részt kapunk, jobb grafikát, de a régi előnyök mint a hangok és a fizika, mit sem változtak. Aktív közösség áll a játék mögött, így sok ingyenes tartalommal bővíthetjük a játékot, beléphetünk versenyligákba, vagy csak simán felmehetünk egy versenyre. Csak ajánlani tudom!

Minimum gépigény

OS: Windows 2000/XP/x64
CPU: 1.3 GHz Intel Pentium III vagy AMD
RAM: 512 MB
Szabad hely: 2.5 GB
VGA: DX8.1 komp. VGA (64 MB VRAM)
Hang: DX8.1 komp. hangkártya
Egyéb: bill. és egér (kormány vagy egyéb analóg kontroller ajánlott) 

Játszható demó

Videó


 (egy gyors kör egy Ferrarival, saját feltöltés)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése